Schuilmiddel tijdens het nachtvissen

Zaterdag, 22 oktober 2016

Geacht bestuur,

Op de laatst gehouden Algemene Ledenvergadering (voorjaarsvergadering) is door HSV De Biesbosch verzocht mogelijkheden te onderzoeken om bij het nachtvissen het geldende verbod op het gebruik van een tent / bivy op te heffen. Het verzoek is gedaan, met name gericht op de groep van karpersvissers. Het federatiebestuur heeft aangegeven dat bij deze kwestie niet alleen het beleidsstandpunt van de federatie bepalend is. Met name het publiekrechtelijk aspect van de betrokken gemeenten is het startpunt om überhaupt een heroverweging van het huidige verbod mogelijk te maken.

Bij de discussie over het gebruik van een tent / bivy als schuilmiddel heeft Sportvisserij Zuidwest Nederland enige tijd geleden alle in haar beheergebied gelegen gemeenten aangeschreven. In het gebied van Federatie de Alm en Biesbosch betreft het de gemeenten Wijk en Aalburg, Woudrichem en Werkendam. Uit de ontvangen reacties  is het volgende gebleken:
- Voor Wijk en Aalburg geldt dat de huidige APV het gebruik van een schuilmiddel voor de karpervisserij toestaat.
- De gemeente Woudrichem heeft aangegeven hun huidige APV ongewijzigd te laten en daarmee ook geen uitsluitingen te maken voor het nachtvissen met een schuilmiddel.
- Voor de gemeente Werkendam geldt dat ook hier het huidige APV ongewijzigd word gelaten en ook daarmee het nachtvissen met een tent / bivy niet wordt toegestaan.

Nu is komen vast te staan dat er publiekrechtelijk bij de betrokken gemeenten op dit moment geen eenduidigheid bestaat, is een overweging door de federatie op grond van haar privaatrechtelijke bevoegdheid niet wenselijk.
Immers, het is in praktische zin ondoenlijk om een onderscheid te maken tussen een klein gedeelte van het complex van wateren dat wel voor opheffing in aanmerking te zou komen en in  het overgrote gedeelte van de wateren het verbod te handhaven.
Het bestuur komt dan ook tot de conclusie om het geldende verbod in ieder geval voor het komende jaar 2017 te continueren.
In samenhang met de handen zijnde samenvoeging van de betrokken gemeenten kan opnieuw worden ingezet op een toestemming voor het gebruik van een tent / bivy in het gehele complex van wateren.

Tenslotte, op de geplande najaarsvergadering wordt uiteraard alle gelegenheid geboden nader van gedachten te wisselen.

Met vriendelijke groet,

Federatie de Alm en Biesbosch